lördag, april 19, 2008

Astrid Lindgren


Jag liksom nästan alla vuxna och barn i framförallt Sverige har väl någon relation till Astrid Lindgrens böcker och/eller filmer. Att få komma in i hennes sagovärld var som en dröm man inte ville vakna ur, i alla fall så kändes det när jag var liten och läste hennes böcker. Jag kunde sitta och läsa en bok i ett streck, jag minns till exempel Mio min Mio, bara för att den var så spännande. Numera kanske jag inte läser böckerna lika flitigt utan tittar mest på hennes filmer. Jag har några filmer och boxar men vill gärna ha alla mina favoriter i DVD-samlingen. Här följer en lista på mina favoriter av Astrid Lindgrens böcker/filmer:

Pippi Långstrump
Emil i Lönneberga
Karlsson på taket
Lotta på Bråkmakargatan
Madicken
Vi på Saltkråkan
Rasmus på luffen
Ronja Rövardotter
Alla vi barn i Bullerbyn
Mio min Mio
Bröderna Lejonhjärta

0 kommentera gärna här:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...