torsdag, mars 19, 2009

Ny bloggkategori - Må bra

Jag har en ny bloggkategori med inriktning på hälsa och välbefinnande. Själv har jag inte skött om min kropp speciellt bra de senaste åren så jag behöver verkligen en STOR spark i rumpan för att ta mig i kragen och börja tänka mer på min hälsa. En ny bloggkategori kan kanske bli en början i alla fall. Här kommer du hitta allt möjligt som har med hälsa och välbefinnande att göra men framförallt fräscha och smarriga recept. För att kvalificera sig i denna kategori så ska fokus vara så nyttiga fetter som möjligt och så lite socker som möjligt i recepten Jag inleder kategorin med ett recept på GI-tårta som jag hittat på Allt om mat (den verkar enkel att göra också).

Ingredienser 10 bitar

Tårtbotten:
1,5 dl cashewnötter, osaltade
1,5 dl torkade aprikoser
1,5 dl torkade fikon
2 tsk citron
1 tsk kanel eller kardemumma

Cashewkräm:
3 dl hallon, färska eller frysta
1 dl cashewnötter, osaltade, naturella
0,5 dl torkade aprikoser och fikon

Dekoration:
3 st plommon
1 st mango, eller 2 nektariner
150 g hallon, färska eller frysta
1 st klementin
1 st kiwi
5-6 st physalis


1 Blötlägg cashewnötter och fikon över natten. Även cashewnötterna till krämen i en egen skål.
2 Häll av vattnet och kör blandningen i mixer. Smaksätt med citron, kanel och/eller kardemumma.
3 Lägg upp blandningen på ett tårtfat, forma till en rund tårtbotten.
4 Mixa cashewkrämen med hallon och aprikoser/fikon.
5 Bred över cashewkrämen. Dekorera fritt med frukt och bär före servering.

0 kommentera gärna här:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...