torsdag, december 11, 2008

Kul julpyssel

Jag tycker att det är jättekul att göra hemmagjort godis till jul. Det brukar bli några tryfflar och de klassiska Mozartkulorna. I år skulle jag vilja prova något nytt och därför tänkte jag söka inspiration på alla härliga matsajter och hittar jag något lättgjort recept så lägger jag upp det här på bloggen. Ett första recept jag hittat är från Allt om mat och det är Rocky Road Fudge.

Ingredienser:

200 g mörk choklad
200 g mjölkchoklad
25 g smör
397 g sötad kondenserad mjölk
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl minimarshmallows
2,5 dl jordnötter, helst osaltade, rostade

Gör så här:

1. Klä en mindre form, ca 20x25 cm, med aluminiumfolie.
2. Bryt chokladen i bitar. Smält över vattenbad choklad, smör och kondenserad mjölk.
3. Rör då och då tills alltsammans smält samman till en slät smet.Låt svalna något. Rör ner vaniljsockret.
4. Blanda sist i marshmallows och jordnötter - rör inte för mycket för då smälter marshmallows. Bred ut smeten i formen och kyl minst 4 timmar.
5. Skär i rutor. Förvara i kyl.

1 kommentera gärna här:

Josefin Brorhed sa...

Jag tycker också om att baka julgodis, det är så mysigt. Kolla in Leilas recept på recept.nu om du vill få lite inspiration! :)
Christmas-cupcakesen är mina favoriter.

Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...