tisdag, januari 01, 2013

Nytt år - Nya möjligheter

Då har vi påbörjat 2013. Min målsättning med bloggen det här året är att hinna med att skriva fler inspirerande och roliga inlägg samt fler inlägg än vad som gjorts de senaste åren. Det första inlägget detta år blir att visa vad vi åt och drack till nyårsmiddag igår.

 
Vi inledde med en Prosecco till krustaderna och förrätten.

 
Krustader med rökt laxröra, skagenröra och rökt renskavsost (den gröna kaviaren är wasabikaviar)


 
Förrätten bestod av en Örtgazpacho med parmesanostgratinerad smördegspinne. Jag brukar prova lite nya rätter när det bara är familjen som ska äta och jag måste tyvärr meddela att själva Örtgazpachon blev ingen jättehit. 
 


Till varmrätten så blev det ett portugisiskt vin, som passade riktigt bra och var jättegott.

 
Det är alltid roligt att prova lite nya kötträtter och i år hittade vi vildsvinsytterfilé i köttdisken, vilket blev det självklara valet till nyårsvarmrätten. Till köttet serverades Jamie Oliver's "the perfect roasted potatoes" och en créme fraiche sås (jag fuskade lite och använde en smaksatt créme fraiche) som passade mycket bra till.

 
Köttet blev perfekt medium och saftigt.


Till dessert gjorde jag en "Lyxdessert med choklad, kola och banan" - ett recept från sista sidan av senaste numret av tidningen Allt om mat. Desserten består av en chokladterrine, bananglass, kanderade nötter och dulce de lechesås. Jag stod inte och kokade kondenserad mjölk i 3 timmar utan jag köpte en färdig burk och blandade ut kolakrämen med lite grädde för att få den lite lösare i konsistensen. I nötväg hade jag cashew- och valnötter hemma så jag tod dem och kanderade och det blev jättegott.

0 kommentera gärna här:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...