tisdag, januari 27, 2009

Lyxigt med hemlagat!


Vilken lyx med hemmagjord pizza i dessa tider. När det finns en pizzeria i nästan vartenda gathörn så är det enkelt och det går snabbt att bara gå dit och köpa sig en. Men hur lång tid tar det egentligen att baka sig en egen pizza? Det krävs som med mycket annat bara lite planering. Och hur gott smakar det inte? Jag minns från min barndom hur vi alltid fick pizza som var hembakad och hur jag längtade efter köpepizza (jag är uppvuxen i ett villasamhälle några mil utanför storsta'n där det inte fanns någon pizzeria). Nu när jag bor, visserligen i utkanten av staden och vi har en pizzeria ett hundratal meter från huset så är det lyxmat att baka sig pizzan själv.

Mitt favoritpizzarecept:

25 g jäst
2 ½ dl vatten
2 msk olja
½ tsk salt
ca 7 dl vetemjöl

Fyllning:

Tomatpuré
Färska tomater eller krossade på burk
Champinjoner
Kassler
Riven ost

Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader och häll på lite av vattnet över jästen och rör tills jästen är helt upplöst i vattnet. Tillsätt resten av vattnet, olja och salt och rör om.
Tillsätt vetemjölet lite i taget - använd gärna elvisp med degkrokar och kör tills det blivit en fin deg.
Låt jäsa under bakduk ½ - 1 timme.
Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Kavla ut degen till den form du vill ha och lägg på bakplåt med bakplåtspapper eller i pizzaformar. Degen räcker till 2 st plåtar ca 25x35 cm om man vill ha tunn pizza.
Lägg på någon fyllningen och grädda i 225-250 grader i mitten av ugnen 10-15 minuter.

0 kommentera gärna här:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...