måndag, maj 24, 2010

Medelhavspaj

Den här pajen gjorde jag häromdagen efter ett recept jag fått av min mamma. Den är jättegod med en fräsch sallad till.


Pajdeg:
2 1/2 dl dinkelmjöl eller vetemjöl
50 g margarin
1 dl kesella

Fyllning:
1 brk tonfisk, 200 g (gärna i olja)
1 gul lök
2 ägg
1 1/2 dl kesella
1 1/2 dl kaffegrädde
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk hackad gräslök
salt och peppar
8-10 svarta kalamata oliver
minst 1 dl riven lagrad ost (vi lyxade till det med Västerbottenost)

Pajdeg:
Hacka ihop mjöl och smör. Tillsätt kesella. Arbeta ihop till en deg. Låt den ligga i kyl ca 30 min. Tryck ut degen i en pajform. Nagga och förgrädda i ugn vid 225 grader i ca 10 min.

Fyllning:
Låt tonfisken rinna av. Skala och hacka löken. Lägg den i pajskalet. "Smula" över tonfisken. Blanda ägg, kesella, kaffegrädde, vitlök, gräslök, salt och peppar. Häll det i pajskalet. Lägg i oliverna. Strö över ost. Grädda i ugnen i ca 30-40 min. Serveras ljummen med en god sallad.

0 kommentera gärna här:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...