måndag, oktober 05, 2009

Hembakta kanelbullar


Naturligtvis så bakade jag ett gäng kanelbullar själv igår och resultatet syns på bilden (den uppmärksammade kan se att jag glömde att pensla bullarna med ägg). Jag har blivit ett stort fan av dinkelmjöl så mina bullar är bakade efter nedanstående recept.

Till ca 20 st

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
2 tsk finmald kardemumma
12-15 dl dinkelmjöl

Fyllning:

200 g smör
1 dl råsocker
2 msk kanel
Blandas ihop till en kräm

Smält smöret, häll i mjölken och värm vätskan till fingervarmt, 37 grader. Smula jästen i degbunken, vispa ut jäste med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, socker, salt och kardemumma. Arbeta i mjölet till en smidig deg. Låt den jäsa minst 40 minuter, till dubbel storlek. Ta upp degen på mjölat bakbord. Kavla ut degen till en stor rektangel. Bred på fyllningen och rulla ihop som en rulltårta och skär i lagom bitar. Lägg dem på papprad plåt och låt jäsa i minst 30 minuter. Pensla med ägg och strö över pärlsocker innan de åker in i ugnen. Grädda bullarna mitt i ugnen i 225 grader ca 10-15 minuter tills de fått fin färg.

2 kommentera gärna här:

Slow-Eva sa...

Hur funkade det med dinkel? Är receptet gjort för bullar med just dinkel? Jag gissar att det inte skulle bli bra om man bara bytta ut vetemjölet.. Gott ser det ut! :)

Vardagsglam sa...

Jo, receptet är gjort för bullar med dinkelmjöl och det fungerade jättebra tycker jag. Mjölmängden får man ju som vanligt anpassa så att degen blir smidig och att man ska använda sig av en del vid utbaket. Lycka till med bullbaket!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...