söndag, augusti 16, 2009

Smarrig blåbärspaj


Den här pajen bakade jag idag av en del av blåbären vi plockade igår och här följer receptet:

Pajdeg:
3 dl vetemjöl (jag använde siktat dinkelmjöl och det gick precis lika bra)
3 msk socker (gärna råsocker)
100 g smör
1 ägg

Fyllning:
ca 250 g frysta blåbär (jag packade pajskalet med så mycket färska blåbär det gick)
lite socker

Ovanpådeg:
3 dl vetemjöl (jag använde siktat dinkelmjöl och det gick precis lika bra)
3 msk socker (gärna råsocker)
100 g smör
1 ägg

Mosa ihop allt till pajdegen med händerna eller matberedare. Tumma ut i pajform. Ställ i frysen en halvtimme.
Blanda ihop allt till ovanpådegen med fingrarna (jag använde matberedare här också). Strö blåbären i det frysta pajskalet och sockra om du vill. Täck med ovanpådegen genom att plocka ut kluttar som du plattar till och täcker pajen med.
Grädda i 200 grader i ca 25 minuter. Servera med vispad grädde, vaniljvisp eller glass.

2 kommentera gärna här:

Magda sa...

Så smarrigt! Tack för receptet!

Vardagsglam sa...

Varsågod! Kram Lotta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...