lördag, juli 26, 2008

Jordgubbskompott med limemousse!


Igår hade min älskling köpt hem 2 liter jordgubbar och jag föreslog att vi skulle göra den där goda desserten som han har hittat receptet på och lagat till mig några gånger förut. Det är ett enkelt recept med mycket fräscha smaker. Just nu är det jordgubbssäsong men jag kan tänka mig att det går lika bra att byta ut jordgubbarna mot andra bär eller frukter som går bra ihop med lime.

Här är receptet:

4 - 6 portioner

6 st Savoiardikex
jordgubbar

Jordgubbskompott:

2 st gelatinblad
0,5 l jordgubbar
1 dl socker

Limemousse:

1 st lime
2 dl kesella, 10 %
0,75 dl socker
2 dl vispgrädde


1. Blötlägg gelatinbladet 5–10 minuter. Snoppa jordgubbarna och kör dem till puré i matberedaren tillsammans med sockret.
2. Smält gelatinet i en liten kastrull på svag värme. Häll lite av jordgubbspurén i gelatinet och rör om. Häll sedan blandningen i purén och blanda noga.
3. Ställ ett savoiardikex vid kanten i varje glas. Fördela jordgubbskompotten i glasen. Ställ glasen i frysen i 10 minuter så att krämen sätter sig.
4. Pressa limen, det skall bli 3/4 dl juice. Rör samman den med kesella och socker och blanda noga. Vispa grädden och blanda ner den.
5. Häll limemoussen på jordgubbskompotten och ställ in i frysen i ytterligare 10 minuter.
6. Garnera med jordgubbar och servera direkt. Eller låt glasen stå kvar i frysen och ta fram dem ett par timmar innan de skall serveras och garnera dem.

receptet kommer från Tasteline bilderna är mina egna

0 kommentera gärna här:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...